I dette blogindlæg vil jeg fortælle dig, hvorfor det er vigtigt at du husker at fejre dine sejre og finde små belønninger i hverdagen. Jeg vil komme med nogle eksempler på hvordan jeg selv fejrer mine succeser, uden at det koster en formue, eller er i modstrid med mine mål.

Du har sikkert hørt det tusind gange før, du skal sætte dig et mål, evt. splitte det op i nogle delmål. Så skal du huske at finde nogle belønninger til dig selv, når du når dine mål. Men hvad skal belønningerne være og hvor tit skal man belønne sig selv?

Hvorfor er belønninger så vigtige?

Det gode ved belønninger er, at de tilfører dopamin til hjernen. Og det er ikke for sjov at dopamin også går under navnet ’belønningsstoffet’. Det er nemlig det stof i hjernen, der giver drivkraften til vores handlinger. Og handlinger er jo det, der fører os til vores mål. Når vi belønner os selv, for en fuldendt opgave, så vil hjernen tænke positivt om det og vil hungre efter mere. På den måde øges motivationen for bestemte opgaver, vaner og rutiner.

Netop derfor skal du belønne dig selv hyppigt. Før i tiden har jeg haft tendens til at sætte mig et mål og sige til mig selv, at når det er opnået så kan jeg få en belønning. Et eksempel er, at jeg altid har lovet mig selv, at når jeg fik mit første job, efter min uddannelse, så skulle jeg forære mig selv et Hugo Boss jakkesæt. En lidt dyr belønning, men gæt hvad…? Jeg har aldrig købt det jakkesæt til mig. Ikke fordi at jeg ikke er blevet færdig med min uddannelse. Ikke fordi at jeg har været arbejdsløs lige siden. Men nok mere fordi at værdien af belønningen og mine prioriteringer har ændret sig over tid. Og i virkeligheden også fordi, det at opnå mit mål, var belønning nok.

Men hvad er en belønning også værd, efter at man har nået sit mål, hvis det er den der giver motivationen til at fortsætte? Ikke meget. Derfor er det vigtigt at fejre sig selv, sine handlinger og små succeser hver dag, hver uge eller hver måned. Og så er det selvfølgelig stadig vigtigt at fejre succesen, når man løber ind over målstregen.

Inspiration til belønninger

Nå, men hvad er så en god belønning? For mig kan det være mange forskellige ting. Det kan variere fra dag til dag og efter årstid, mine nye interesser osv. Det vigtige ved belønningerne er, at de skal være inden for rækkevidde og at de er let tilgængelige. Hvis du har nået dit mål i dag, men først fejrer det til sommer næste år, så får du ikke den glæde og tilfredsstillelse nu og her, som udløser dopaminen. Så fejr de små sejre så snart de opstår.

Husk også at variere belønningerne. Frigivelse af domamin falder over tid, ved den samme påvirkning. Mærk derfor efter hvilken belønning din krop hungerer mest efter nu og her. Det er den der vil give den største motivation for at fortsætte.

Og så til nogle eksempler på belønninger. Er du f.eks. på kur, så hjælper det jo ikke at dine belønninger altid består af kage. Skal du træne op til et maraton, så er den bedste belønning nok ikke en uge på langs, på en strand i Sydeuropa. Så tilpas belønningerne til dit mål, men husk at de ikke behøver at være direkte forbundet med dit mål. Og her er så nogle eksempler, som du frit kan gøre brug af:

  • En kaffepauseGlædes hop
  • En tur i svømmehallen med børnene
  • Et telefon opkald til din gode veninde
  • En afslappende tur i haven
  • At læse et kapitel i min bog
  • At se en fodboldkamp med gutterne
  • En flot buket blomster
  • En slentretur i centrum – eller i skoven
  • 30 min hvil
  • ….

Find gerne selv på flere, alt efter hvad der virker som en lille forkælelse for netop DIG. Og hvis du har lyst, så bidrag med din inspiration til os andre, i feltet her under.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen

Sanne

 

Cookies giver dig en bedre brugeroplevelse. Når du fortsat anvender denne side accepterer du brugen af cookies. Læs mere | Luk
Bog: Sæt mål som en vinder

Stil skarpt på dit mål

Skriv dig op og modtag e-guiden "Sæt mål som en vinder", nyheder, spændende indlæg, information om nye tiltag og gode tilbud direkte i din indbakke

Tak for din tilmelding :-)