Fænomenet ‘overspringshandling’ er noget alle mennesker kender fra deres hverdag.Vi ved godt hvad vi skal og bør gøre. Alligevel bliver vi fanget og draget til at gøre noget andet.

Jeg kender det selv alt for godt! Det er utroligt så hurtigt motivationen til at støvsuge, slå græs eller sågar løbe en tur, kan blusse op, så snart jeg skal til at gå i gang med den næste planlagte opgave.

I dag var målet, at researche og skrive nogle inspirerende indlæg til min blog og til de nyhedsbreve som jeg sender til dig. Planen var klar. Så snart jeg fik fri fra mit job som entrepriseleder, så gik turen hjem, kun afbrudt af en tur i det lokale supermarked, for at handle ind til aftensmad og madpakke. Så langt så godt! Jeg svingede bilen ind i indkørslen og blev i det sekund ramt af en endeløs træthed.
Ind i huset, sæt varerne på køl og så….

Græsslåning som oversprinshandling

Så burde jeg i virkeligheden have tændt for computeren, startet Word og gået i gang med skriveriet. Men nærmest uden jeg opdagede det, fik jeg overbevist mig selv om at jeg liiige skulle sætte en vask over…. Og blomsterne de trængte til vand, efter en blæsende dag på terrassen…. Og så var der jo også lige græsplænen som trængte til at blive slået. Imens jeg slog græsset, kunne jeg ikke lade vær med at grine lidt af mig selv. Jeg havde netop planlagt at skrive noget om mål og overspringshandlinger, og selv om begrebet var i mit baghoved, så forhindrede det mig ikke i at hoppe i den mentale fælde, overspringshandling.

Hvad gør du så, når du fanger dig selv midt i en overspringshandling?

Tillykke! Du har netop grebet dig selv i en overspringshandling. Det lyder måske skørt, men det at du er bevidst om, at du nu er i gang med noget, der ligger uden for planen og som måske slet ikke gavner dit mål, det er absolut første step på vejen.

Der er mange årsager til, at vi laver overspringshandlinger. Nogen gange kan det være vores vaner og rutiner, der præger os, mens det andre gange kan være vores prioriteter, eller motivation der halter. Når du griber dig selv i overspringshandlingen, så stil dig selv følgende 3 spørgsmål. Disse hjælper dig tilbage på sporet:

  • Hvad fik dig til at overspringshandle?
  • Hvorfor var det at du havde planlagt den opgave, eller det gøremål, som du lige nu er i gang med at springe over? (Hvad var det der var så vigtigt for dig? Hvordan bringer denne opgave dig tættere på dit mål?)
  • Hvordan kommer du tilbage til din oprindelige plan og hvornår går du i gang? (Skal du færdiggøre det du er i gang med (Altså overspringshandlingen), eller kan den afbrydes med det samme?)

Når du er tilbage på sporet, så mind dig selv om, at det er vigtigt med belønninger. Det lyder lidt som en kliché, men vores hjerne er den samme som vi havde, da vi var børn. Og hvad er bedre end belønninger til at få børn til at udføre bestemte opgaver?
Husk derfor at ros dig selv og find på en lille belønning for at du nu er tilbage til planen og er i gang med at følge vejen til dit mål.

Har du brug for inspiration til hvad en belønning kan være, så læs med i blogindlægget ’Fejr din sejr!’.

Har du spørgsmål eller kommentarer, så er du velkommen til at skrive dem i feltet her under.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen

Sanne

 

Cookies giver dig en bedre brugeroplevelse. Når du fortsat anvender denne side accepterer du brugen af cookies. Læs mere | Luk
Bog: Sæt mål som en vinder

Stil skarpt på dit mål

Skriv dig op og modtag e-guiden "Sæt mål som en vinder", nyheder, spændende indlæg, information om nye tiltag og gode tilbud direkte i din indbakke

Tak for din tilmelding :-)